Acte necesare pentru stabilirea indemnizației de maternitate

Acte necesare pentru stabilirea indemnizației de maternitate

165
DISTRIBUIȚI

Conform Legii cu privire la indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale, indemnizaţia de maternitate se acordă integral la a 30-a săptămână de sarcină, pe o perioadă de 126 de zile calendaristice. În cazul naşterilor complicate ori al naşterii a doi sau mai mulţi copii – de 140 de zile calendaristice. În cazul sarcinilor cu trei şi mai mulţi feţi, îndemnizaţia de maternitate se acordă pe o perioadă majorată cu 42 de zile calendaristice pentru concediul prenatal şi cu 14 zile calendaristice pentru concediul postnatal.

Beneficiază de indemnizaţie de maternitate soţiile aflate la întreţinerea soţilor salariaţi, femeile şomere și cele asigurate, care s-au aflat la evidenţă în instituţiile medico-sanitare din Republica Moldova și au dreptul la concediu de maternitate, ce include concediul prenatal şi concediul postnatal.

În cazul femeilor asigurate, certificatul medical eliberat de medicul de familie se prezintă angajatorului de la locul de muncă de bază. Acesta, în aceeaşi zi, completează pe versoul certificatului medical la compartimentele ”Completează pontatorul” şi ”Completează secţia de cadre, conform carnetului de muncă” şi îl restituie femeii asigurate pentru a fi depus la structurile teritoriale de asigurări sociale. În cazul soţiilor aflate la întreţinerea soţilor asiguraţi, certificatul medical se prezintă angajatorului de la locul de lucru de bază al soţului. În cazul în care soţia se află la întreţinerea soţului asigurat, indemnizaţia de maternitate se stabileşte pe numele soţiei. Faptul că persoana în cauză este soţia angajatului se confirmă prin buletinul de identitate şi certificatul de căsătorie.

Actele pentru stabilirea indemnizaţiei de maternitate se înaintează de către solicitantă, sau de către soţul acesteia, la structura teritorială de asigurări sociale de la locul de domiciliu sau la structura teritorială în deservirea căreia se află unitatea de la locul de lucru de bază, la alegere, unde, ulterior, urmează a fi solicitată indemnizaţia pentru creşterea/îngrijirea copilului.

Cererea pentru stabilirea indemnizaţiei de maternitate se prezintă la împreună cu următoarele acte:

  • certificatul de concediu medical, în original;
  • buletinul de identitate al femeii asigurate, în original şi în copie;
  • în cazul soţiei aflate la întreţinerea soţului asigurat – buletinul de identitate al soţiei şi al soţului, certificatul de căsătorie, carnetul de muncă al soţiei sau declaraţia soţiei, prezentată pe propria răspundere că nu realizează venit asigurat și nu este persoană asigurată de riscul respectiv în original şi în copie;
  • declaraţia persoanei asigurate de tipul Rev-5 pentru stabilirea prestaţiilor de asigurări sociale, eliberată asiguratei de către angajatorul de la locul de lucru de bază şi de la locul de lucru prin cumul, iar în cazul soţiei aflate la întreţinerea soţului asigurat – Declaraţia Rev-5, eliberată de către angajatorul de la locul de lucru de bază şi de la locul de lucru prin cumul al soţului pentru lunile trimestrului de gestiune pentru care nu au fost prezentate declaraţiile REV-5 centralizat în original;
  • în cazul lipsei venitului asigurat în ultimele 12 luni calendaristice premergătoare lunii producerii riscului asigurat, solicitantul poate confirma motivul lipsei venitului asigurat prin următoarele acte: carnetul de muncă, ordinul şi/sau extrasul din ordin ş.a.

Sursa: Bizlaw.