
Indemnizația de maternitate
Asiguratele şi soţiile aflate la întreţinerea soţilor salariaţi, care s-au aflat la evidenţă în instituţiile medico-sanitare din Republica Moldova, care au dreptul la concediu de maternitate ce include concediul prenatal şi concediul postnatal, beneficiază de indemnizaţie de maternitate.
Soţia care se află la întreţinerea soţului asigurat beneficiază de indemnizaţie de maternitate dacă, la data acordării concediului de maternitate, nu este angajată în cîmpul muncii, fapt confirmat prin carnetul de muncă sau prin declaraţia scrisă pe proprie răspundere că nu realizează venit asigurat şi nu este persoană asigurată de riscul respectiv, iar soţul confirmă un stagiu total de cotizare de cel puţin 3 ani sau de cel puţin 9 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei producerii riscului asigurat.
Femeile asigurate au dreptul la indemnizaţie de maternitate indiferent de durata stagiului de cotizare.
În cazul în care concediul de maternitate a început în perioada concediului neplătit, în perioada suspendării contractului individual de muncă şi altor contracte de prestări servicii, în perioada în care asiguratul se află în concediul pentru îngrijirea copilului de la 3 la 6 ani sau din alte motive de lipsă de la lucru prevăzute de Codul muncii, indemnizaţia se stabileşte cu începere de la data când asigurata/soţul femeii aflate la întreţinerea acestuia urma să-şi reia activitatea.
Pentru perioada concediului de maternitate care se suprapune cu perioada în care femeia a desfăşurat activitate de muncă, se plăteşte salariul, dar nu indemnizaţia.
Indemnizaţia de maternitate este solicitată în baza actelor justificative în termenul care nu depăşeşte 12 luni de la data expirării concediului de maternitate.
Actele pentru stabilirea indemnizaţiei de maternitate se înaintează de către solicitantă sau de către soţul acesteia la structura teritorială de asigurări sociale de la locul de domiciliu sau la structura teritorială în deservirea căreia se află unitatea de la locul de lucru de bază, la alegere, unde ulterior urmează a fi solicitată indemnizaţia pentru creşterea și îngrijirea copilului.
Actele depuse pentru stabilirea indemnizaţiei de maternitate se examinează în termen de până la 10 zile calendaristice din data depunerii cererii. În cazul în care la cerere nu sunt anexate toate actele necesare sau dacă au fost prezentate acte perfectate incorect/incomplet, solicitantul are dreptul să prezinte suplimentar actele necesare, în termen de până la 10 zile calendaristice din data depunerii cererii.
Dacă actele lipsă sau perfectate incorect/incomplet nu sunt prezentate în termen la structurile teritoriale de asigurări sociale, se ia decizia de a refuza stabilirea indemnizaţiei. În acest caz, în termen de 10 zile calendaristice, după aprobarea deciziei de refuz, solicitantei i se restituie actele şi se comunică motivul refuzului. Indemnizaţia de maternitate se plăteşte în luna următoare a lunii în care a fost aprobată decizia privind stabilirea indemnizaţiei de maternitate.
Pentru a beneficia de indemnizația de maternitate este necesar de a prezenta următoarele acte:
- În cazul femeilor asigurate:
- certificatul de concediu medical (în original),
- buletinul de identitate (în original şi în copie),
- în cazul soţiilor aflate la întreţinerea soţilor asiguraţi (soţia care anterior a lucrat),
- certificatul de concediu medical (în original),
- buletinul de identitate al soţiei şi al soţului (în original şi în copie),
- certificatul de căsătorie (în original şi în copie),
- carnetul de muncă al soţiei şi al soţului (în original şi în copie).
- În cazul soţiilor aflate la întreţinerea soţilor asiguraţi (soţia care anterior nu a lucrat)
- certificatul de concediu medical (în original),
- buletinul de identitate al soţiei şi al soţului (în original şi în copie),
- certificatul de căsătorie (în original şi în copie),
- carnetul de muncă al soţului (în original şi în copie),
- declaraţia soţiei, pe propria răspundere, în original conform anexei nr. 6 a Regulamentului.
În cazul lipsei venitului asigurat în ultimele 12 luni calendaristice premergătoare lunii producerii riscului asigurat, femeia asigurată, precum şi soţul asigurat la întreţinerea căruia se află soţia, poate confirma motivul lipsei venitului asigurat prin următoarele acte: carnetul de muncă, ordinul şi/sau extrasul din ordin ş.a.
Indemnizaţia unică la naşterea copilului
Persoanele neasigurate au dreptul la indemnizaţia lunară pentru îngrijirea copilului:
- pentru copii născuţi până la 31 decembrie 2016 inclusiv, până la împlinirea vârstei de 1,5 ani;
- pentru copii născuţi începând cu 1 ianuarie 2017, până la împlinirea vârstei de 2 ani.
Persoană neasigurată se consideră persoana, care la data naşterii copilului:
- nu este încadrată în câmpul muncii;
- este încadrată în câmpul muncii, însă nu întruneşte stagiul necesar de cotizare pentru acordarea indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului până la vârsta de 3 ani;
- întruneşte stagiul necesar de cotizare, dar nu are dreptul la concediu parţial plătit pentru îngrijirea copilului;
- întruneşte stagiul necesar de cotizare, se află în concediu pentru îngrijirea copilului şi în perioada luată în calcul nu are realizat venit asigurat din alte motive decât concediul medical, concediul de maternitate, concediul pentru îngrijirea copilului până la împlinirea vârstei de 3 ani, şomajul cu drept de ajutor de şomaj;
- desfăşoară activitate în calitate de: întreprinzător individual, titular al patentei de întreprinzător, avocat, notar public, executor judecătoresc, pe baza licenţei obţinute în modul stabilit de lege, indiferent de forma juridică de organizare, şi de mediator, pe baza atestatului eliberat de către Consiliul de Mediere, cu excepţia persoanelor menţionate care activează şi în alte unităţi, în care realizează venit asigurat şi au dreptul, în condiţiile legii, la indemnizaţie pentru creşterea copilului până la vârsta de 3 ani.
În cazul în care persoanele neasigurate nu beneficiază de dreptul la indemnizaţie de maternitate, indemnizaţia pentru îngrijirea copilului până la împlinirea vârstei de 1,5/2 ani se stabileşte de la data naşterii copilului, cu excepţia cazurilor de adopţie sau de instituire a tutelei.
În cazul persoanelor care au beneficiat de indemnizaţie de maternitate, indemnizaţia pentru îngrijirea copilului până la împlinirea vârstei de 1,5/2 ani, se stabileşte din ziua următoare datei expirării concediului de maternitate.
Depunerea cererii:
Cererea pentru stabilirea indemnizaţiilor se depune la casa teritorială la locul de domiciliu sau, în cazul în care a fost stabilită indemnizaţia de maternitate, la casa teritorială care a stabilit indemnizaţia de maternitate, sau în mod electronic prin portalul guvernamental unic al serviciilor publice (www.servicii.gov.md) sau pe pagina-web a Casei Naţionale (www.cnas.md).
Acte necesare în cazul depunerii cererii la casa teritorială:
- actul de identitate al solicitantului indemnizaţiei (în original şi în copie);
- certificatul de naştere al copilului, după caz, certificatul de naştere al copilului premergător (în original şi în copie). Dacă copia deja a fost prezentată la CTAS pentru acordarea indemnizaţiei unice la naşterea copilului, se prezintă numai originalul;
- documentul prin care se confirmă, că solicitanta (ul) nu este încadrat/ă în câmpul muncii (carnetul de muncă (în original şi în copie), certificatul de la instituţia de învăţământ, certificatul de la Agenţia Teritorială pentru Ocuparea Forţei de Muncă – după caz). Dacă copia carnetului de muncă deja a fost prezentată la CTAS pentru acordarea indemnizaţiei unice la naşterea copilului, se prezintă numai originalul;
- în cazul în care solicitanta (ul) nu poate confirma documentar angajarea în câmpul muncii, aceasta anexează o declaraţie scrisă pe proprie răspundere, că nu este angajat/ă în câmpul muncii.
- în cazul în care copilul s-a născut pe teritoriul altui stat, solicitantul de indemnizaţie (cu excepţia persoanelor angajate în câmpul muncii în Republica Moldova) prezintă o declaraţie pe propria răspundere despre faptul că a beneficiat/nu a beneficiat de indemnizaţii adresate familiilor cu copii din statul respectiv. În cazul în care a beneficiat de indemnizaţii adresate familiilor cu copii pe teritoriul altui stat, solicitantul indică în declaraţie perioada de acordare a indemnizaţiei respective,
- alte acte, după caz.
Termen de depunere/examinare a cererii:
Termenul de solicitare a indemnizaţiei lunare pentru îngrijirea copilului este 12 luni de la data naşterii copilului. În cazul în care indemnizaţia lunară a fost solicitată mai târziu de termenul indicat, aceasta se stabileşte retroactiv, dar nu mai mult decât pentru 12 luni premergătoare datei adresării cu condiţia că a fost solicitată în termen de 1,5/2 ani – în cazul persoanelor neasigurate, de la data naşterii copilului.
Termenul de examinare a cererii este 30 zile calendaristice de la data înregistrării cererii la casa teritorială, iar în cazul cererii electronice – 30 de zile de la data înregistrării cererii în sistemul informaţional.
Plata indemnizaţiei se efectuează prin intermediul prestatorului de servicii de plată desemnat, prin cerere, de către beneficiar. Prestatorul de servicii de plată desemnat încheie contract cu Casa Naţională de Asigurări Sociale. În cazul nesolicitării sumelor indemnizaţiilor de către beneficiar pe parcursul a 3 luni consecutive, ÎS „Poşta Moldovei” le restituie lunar pe contul Casei Naţionale de Asigurări Sociale.
Plata indemnizaţiilor neachitate pe o perioadă de 3 luni consecutive şi rambursate pe contul Casei Naţionale de Asigurare Sociale se reia de către Casa Teritorială de Asigurări Sociale în baza cererii scrise sau la solicitarea verbală a beneficiarului, pentru o perioadă de 3 ani premergători datei adresării.